Saimaa Airsoft Ry Pelisäännöt 

 MAKSETTUASI PELIMAKSUN HYVÄKSYT JA SITOUDUT NOUDATTAMAAN ALLA MAINITUT SÄÄNNÖT!!! 

Meidän pelit on k-15! Alle 18v pelaajalta vaaditaan huoltajan lupalappu ja alle 15v pääsee pelaamaan ainoastaan huoltajan paikalla ollessa. 

Pelinjohdolla on oikeus peruuttaa pelit edelliseen iltaan klo.23 mennessä järkevästä syystä. Muista siis tarkistaa edellisenä iltana että pelit varmasti pidetään.

 PELEIHIN SAAPUMINEN: Saavu paikalle ajoissa, älä myöhästy. Hoida itsesi pelivalmiiksi ennen alkubriiffiin aloittamista. Kun alkubriiffi kutsutaan koolle, kerää pelissä tarvitsemasi tavarat ja siirry ripeästi ilmoitetulle paikalle. Mikäli kuitenkin epäonnistut kaikissa yllämainituissa: Saavuttuasi paikalle, ilmoittaudu pelinjohdolle, tarvittaessa kysy kanssapelaajilta kuka sinä päivänä vastaa järjestämisestä. Pelinjärjestäjä kutsuu tarvittaessa kaikki myöhästyneet koolle briiffausta ja jakojen tekemistä varten. Mikäli tulet kesken alkubriiffin, valmistele itsesi vasta briiffin jälkeen. 

TURVALLISUUS

 1. Itsestäänselvistä asioista johtuen oikeat ampuma-aseet ja terä-aseet ovat kiellettyjä (myös muidenkin kuin pelin järjestäjien taholta) 

2. Suojalasit ovat pakolliset, koska pelissä käytetään airsoft-aseita. Suojalasien on suojattava 100% silmät.

 1. Vähintään EN166 tai ANSI Z87.1 - standardin täyttävät silmäsuojaimet. 

2. Airsoft ja Paintball käyttöön tarkoitetut laadukkaat lasit ja maskit.

 3. Saimaa Airsoft suosittelee koko kasvot suojaavaan maskin käyttöä alaikäisille sekä vanhemmille, koska lähi tilanteita tule paljon 

4. Epäselvissä tapauksissa lasit testataan pelin järjestäjän toimesta pelien airsoft- aseella. Saimaa Airsoft ei korvaa testatessa särkyneitä laseja. Jos lasit hajoavat testattaessa, on sinun lainattava hyväksytyt lasis tai jätettävä pelit väliin. 

5. Alle 18-vuotiaiden tulee käyttää hihnalla varustettuja suojaimia 

3. ALUEELLA ON BIO KUULAPAKKO 

4. Tehorajat ja ampuminen sisätiloissa

 Jos aseesi ei sovi peliin voit halutessasi vuokrata meidän laina asetta. Pelimaksua ei palauteta. 

1. Korkein sallittu teho sisätiloissa ja piha alueella: 1,40J (0,20g kuulalla 117m/s).DMR ja kivärimäisillä aseilla sisätiloissa ampuminen on kielletty. 

2. Ainoastaan kertatulen käyttö sallittu pelialueella. 

3. Ampujan tulee aina nähdä ammuttava kohde. Sokkona ampuminen esim. esteen yli on kielletty. Älä myöskään ammu päätä pienemmistä aukousta. Se on kielletty. 

4. Kaikilla sarjatulta ampuvat aseet, haulikot ja pistoolit: 1,40J (0,20g kuulalla 117m/s) 

5. Itselataavaa kertatulta ampuvat (tarkkuus)kivärit: 2,25J (0,20g kuulalla 150m/s) Minimiampumaetäisyys 10m 

6. Käsin ladattavat kertatulta ampuvat kiväärimittaiset aseet (esim. kaikki pulttilukkokiväärit, kuten VSR-10, L96, M700, M40, APS-2): 3,0J (0,20g kuulalla 174m/s). Minimiampumaetäisyys 20m. 

7. Aseilla joilla ampuminen sisätiloissa on kielletty, voi ampua ulos esim. ikkunasta kunhan muistaa turvarajat. Käytäthän vara-asetta sisätiloissa. 

8. HUOM! Yli 1,4J ampuvilla aseilla pelaaminen ja sarjatulen käyttö kielletty (poislukien DMR ja kiväärien käyttö ulkona). Saimaa Airsoft ry:n pelialueen rakennetulla alueella sovelletaan tätä sääntöä. Airsoft- aseen lähtönopeus testataan satunnaisesti kronomittarilla. HUOM! Yli 1,40J tehoisella aseella pelatessa käytössä oltava alle 1,40J tehoinen vara-ase lähitilanteita varten. Ampumaetäisyyksien kanssa käytettävä järkeä. Jos etäisyydestä ei ole varmuutta, on parempi jättää ampumatta tai käytettävä vara-asetta. 

5. Kranaatit

 ● Peleissämme saa käyttää vain kaupallisia airsoft-käyttöön tehtyjä kranaatteja, jotka sinkoavat lauetessaan kuulia ympärilleen tiputtaen vastapuolen pelaajan. ● Mitään pamahtavaa, räjähtävää tai muuten kovaaäänistä tai palavaa kranaattia ei ole lupa käyttää missään tilanteessa! Myös 40mm Mike kranaattia on kielletty. ● Kranaateista lentävät kuulat tiputtavat pelaajan pelistä pois, aivan kuten muustakin aseesta ammutut kuulat. ● Täysin avoimessa ympäristössä 5-3 metrin (tai alle) päähän pelaajasta lauennut Tornado-Kranaatin kuula on aivan varmasti tunnistettavissa osumaksi. ● Sisätiloissa kranaatti EI automaattisesti tyhjennä koko huonetta. Jos pelaaja on selvästi kokonaan suojan toisella puolella, on pelaaja tällöin turvassa osumilta. Aivan kuten aseestakin ammuttua kuulaa vastaan. ● Tilanteessa jossa lähellesi on heitetty laukeamaton, huonosti täytetty/tyhjä tai muuten vain huono kranaatti, joka ei sinkoa kuulia tarpeeksi pitkälle osuaksesi sinuun, on tottakai selvää, ettei siitä tipu. Jos kuula ei osu, et myöskään tipu pelistä pois. ● Kuulakranaatit ovat sallittuja käytettäväksi koko hotellin pelialueella. Sekä sisä- että ulkotiloissa. ● Kranaattia ei saa heittää suoraan ketään pelaajaa kohti eikä kovaa. Kranaatin saa tiputtaa suojan yli, mutta tälläisessa tilanteessa tulee olla erittäin tarkkana ettet osu sillä kenenkään. ● 40mm Mike kranaatti on kielletty 

6. Kilvet 

● Kilpiä yksi per puoli, ellei toisin määrätä. ● Normaalit osumasäännöt, poislukien tietysti osumat kilpeen. ● Kilven kanssa voi käyttää mitä tahansa asetta. ● Kilven kanssa ammuttaessa tulee ampua tähdäten sivusta tai päältä, ei pelkästään ikkunan läpi katsoen. ● Kilpimiehen voi "puukottaa" vai kehoon, ei kilpeen. ● Osuman saatuasi voit pudottaa kilven maahan muiden käytettäväksi (myös vihollisten), mutta olet tällöin velvollinen hakemaan sen pois erän loputtua. ● Mikäli kranaatti räjähtää etupuolella; mikäli kuulat osuu, putoat. Tässä maalaisjärkeä; mikäli seisot niin että jalat näkyy, ja metrin päähän tulee kranaatti, putoat jne. ● Jos kranaatti tulee kilven takapuolelle riittävän lähelle, putoat. 

7. Käyttäytyminen ja asenne.

 1. Pelaajilta odotetaan rehtiä ja ystävällistä käyttäytymistä. Pelaajat jotka eivät osaa käyttäytyä asiallisesti voidaan erottaa pelistä. 2. Muista että tämä on vain leikkiä ja mukava harrastus. Jos joku pelaaja huomauttaa sinulle jostain asiasta, esim. varmistimen käytöstä tai säännöistä, siitä ei missään tapauksessa saa loukkaantua, vaan se pitää ottaa opetuksen tulevaisuutta ajatellen. Jos olet asiasta erimieltä, niin siitä voi keskustella järkevästi, mutta älä ala riitelemään tai haistattelemaan. Yleensä säännöt ja rajoitukset on tehty pelaajan / pelialueen turvallisuutta ajatellen. 3. Jos olet varma että osuit vastustajaan, mutta hän ei huomaa sitä tai tunnustaudu, älä jää ihmettelemään vaan ammu uudestaan. Airsoft-aseen osumaa ei aina välttämättä huomaa, varsinkin liikkuvaan maaliin tai pitkältä etäisyydeltä. 4. Vain peliin osallistuvia pelaajia saa ampua. Muiden henkilöiden tai asioiden kuin peliin osallistuvien pelaajien ampuminen on ehdottomasti kielletty! Muilla tahoilla tarkoitetaan ihmisiä, eläimiä, ajoneuvoja tai muuta peliin kuulumatonta. 5. Älä ammu pelistä jo poistuneita pelaajia. Tunnistaa oranssi-/ keltaisista liinasta tai nostetusta kädestä ylös. 

8. Pelin aikana 

1. SILMÄSUOJAIMET ON PIDETTÄVÄ PELIALUEELLA PELIN AIKANA PÄÄSSÄ KOKO AJAN, MYÖS SILLOIN KUN OLET ELIMINOITUNUT JA SIIRTYMÄSSÄ OFFGAME-ALUEELLE!!! 

9. Vaaratilanteet

 Huudetaan PELI SEIS! jos: -Peliin kuulumattomia ilmaantuu pelipaikalle. Sivullisille käydään ilmoittamassa alueella tapahtuvasta aktiviteetista ja pyydetään ystävällisesti siirtymään pelialueen ulkopuolelle. Tapahtuman selostuksessa on pyrittävä välttämään sanoja sota, kuollut, tappaminen jne. -Varsinaisella pelialueella, tai offgame-alueella sattuu tapaturma, joka vaatii suurempaa hoitoa kuin pelkkää puhallusta ja laastaria. -Itseltä tai pelikaverilta putoaa silmäsuojaus päästä, menee rikki, tai menee muuten sellaiseen kuntoon että pelaaminen saattaa aiheuttaa silmävammoja tai muita vakavia ruumiinvammoja. Kun huudetaan PELI SEIS!, on JOKAISEN pelaajan toistettava huuto, riippumatta siitä missä on. Peliä EI saa jatkaa ennen kuin syy siihen miksi peli pistettiin poikki on selvitetty ja ongelma ratkaistu. Pelin ollessa seis, älä liiku paikaltasi vaan jää odottamaan että peli saadaan taas käyntiin. Peli jatkuu kun huudetaan PELI JATKUU! Tämäkin huuto toistetaan. KAIKKI TOISTAA HUUDON, koska alue on iso ja ei välttämättä kaikki kuule ollessaan toisella kerroksella. 

10.Pelin aloitus 

Peli alkaa niin, että ensiksi valmis joukkue huutaa VALMIS. Kun toinen joukkue on valmis ja joukkueen huutaja on varmistanut että kaikilla pelaajilla on maskit päässä, hän huutaa VALMIS, jonka jälkeen ensimmäinen joukkue huutaa PELI KÄY huutaa molempien joukkueiden pelaajat. Tähän voi olla pelikohtaisia muutoksia mutta kaikesta kyllä informoidaan ennen peliä. Peli voidaan esim. Aloittaa radioiden välityksellä. 

11.Pelin lopetus

 "PELI OHI!" Kun kaikki toisen joukkueen pelaajat on eliminoitu, tehtävä suoritettu tai asetettu aikaraja on mennyt umpeen, huudetaan PELI OHI. Peli ohi- Huudon toistavat kaikki pelaajat. 

12.Osumat ja eliminoituminen 

"OSUMA!" Eliminoituminen voi tapahtua seuraavin tavoin: 1. Ampumalla: yksi osuma mihin tahansa ruumiinosaan tai varusteisiin eliminoi pelaajan. 2. "Puukottamalla": pelaajan voi eliminoida kädellä tai kumipuukolla koskettamalla. Tämä on hiljainen tapa eliminoida vastapuolen pelaaja, jolloin ei huudeta OSUMA. Kumipuukkoja tai muita astaloita ei heitetä ketään ihmistä tai eläintä kohti. Aseen piipulla tökkääminen kielletty. Osuman saatuasi: Huuda kuuluvasti esim. OSUMA ja ota raatoliina näkyville tai nosta käsi ylös. Irrota lipas aseesta, ammu tyhjälaukauksen pelialueen suuntaan, varmista ase. Eläytyminen on sallittua ja voit jäädä pelikentälle makaamaan ja odottamaan tilanteen rauhoittumista. Poistu suorinta reittiä offgame-alueelle, tai erikseen sovitulle taukopaikalle. Älä jää pelialueelle pyörimään. Pidä raatoliina näkyvissä ja SILMÄSUOJAIMET PÄÄSSÄ! Vältä keskustelua pelissä olevien pelaajien kanssa ja läheisyydessä, kun olet saanut osuman. Tilannetietojen paljastaminen on ehdottomasti kielletty. Aseseen osumat ei lasketa osumaksi. Täysin selviä kimmokkeita talojen/esteiden seinistä ei lasketa osumaksi. Osuma mihin tahansa pelaajan varusteeseen tai koteloituun/selässä säilytettävään aseeseen lasketaan osumaksi. 

13.OFFGAME- alueella toimiminen

 1. Pidä ase aina varmistettuna offgame-alueella. 2. Älä osoita piipulla toista ihmistä. 3. Älä koske liipasimeen. 4. Pidä lipas irti aseesta. 5. Ohjeista/varoita muita ihmisiä, jos havaitset vaaratilanteen. 

14.Alkoholi

 Sanomattakin pitäisi olla selvää, etteivät alkoholi ja airsoft kuulu yhteen! Jos otat, et ammu, ja toisinpäin. Saimaa-Airsoftin pelit ovat täysin alkoholivapaita, tämä siis koskee myös mahdollisia jälkipelejä. Väärinkäsitysten välttämiseksi alkoholipulloja, tyhjiä tai täysinäisiä ei peleihin oteta mukaan edes säilytettäväksi.

 15.Vastuu

 Jokainen pelaaja on vastuussa itsestään ja omista varusteistaan. Jos kuitenkin selvästi pystytään todistamaan, että pelaaja on omilla toimillaan ja säännöistä piittaamatta aiheuttanut toiselle fyysistä tai materiaalista vahinkoa, on koituneet vahingot korvattava Suomen Lain mukaisesti. Saimaa Airsoft suosittelee jokaisen hankkivan vapaa ajan tapaturmavakuutuksen. Jokainen pelaaja on kuitenkin vastuussa omasta terveydestä, hyvinvoinnista ja riittävästä varustuksesta. Saimaa Airsoft ei vastaa pelialueella tapahtuneesta tapaturmasta ja muista vahingoista. Myös hävinneistä tavaroista ja niiden kulumisesta. Alle 18-vuotiaat varautukaa todistamaan ikäisyyttä pelijärjestäjän pyynnöstä. Roskaaminen pelialueella on kielletty. Ei koske airsoft- kuulia, mutta tyhjät kuulapurkit ja -pussit ovat roskaamista. 

16.Tulenteko

 Avotulen teko Saimaa Airsoft ry:n pelialueella on kielletty. Lupa tulentekoon sille tarkoitetulla paikalla tulee kysyä pelinjärjestäjältä. 17.Muuta Kaikki Saimaa Airsoft Ry:n peleistä (pelialueelta, offgame-alueelta ja parkkipaikalta) löytyvät tavarat tulee toimittaa pelinjohdolle. Yhdistys pitää vähäarvoisia löytötavaroita hallussaan vähintään yhden kuukauden, jonka jälkeen ne siirtyvät yhdistyksen omaisuudeksi. Yhdistys pitää muita kuin vähäarvoisia löytötavaroita hallussaan enintään 2 viikkoa ja toimittaa ne tämän ajan sisällä poliisille. Löytötavarat luovutetaan tuntomerkkejä vastaan omistajalleen. Saimaa Airsoft ry:n Peleissä on hihanauhapakko, ilman näitä ei voi peliin osallistua. Osapuolet erotellaan toisistaan punaisilla ja keltaisilla hihanauhoilla.